„Handmade“ – ručne vyrábané produkty. Často sa stretávame s diskusiami čo je a čo už nie je „handmade“. Nedovolím si pokúsiť sa o definíciu hranice, za ktorou už áno či nie. Skúsim však upriamiť vašu pozornosť na zopár aspektov, ktoré by handmade výrobky mali mať, a prečo majú handmade výrobky aj v dobe vysoko vyspelej a sofistikovanej priemyselnej výroby svoje nezastupiteľné miesto. Aj pre to, že vytvárajú užší vzťah medzi zákazníkom a tvorcom. Zákazníci často poznajú príbeh za produktom alebo samotného remeselníka. Tento vzťah je určite osobnejší a ľudskejší než pri nákupe bežného tovaru z obchodných reťazcov.
1. Originalita a jedinečnosť
Handmade produkty vznikajú v malých sériách alebo ako jednorazové kúsky. Stali sa veľmi populárnymi najmä vďaka ich autenticite. Nesú rukopis svojho tvorcu vďaka originalite návrhu, použitej technike výroby a použitému materiálu. Každý výrobok vďaka vysokému podielu ručnej práce obsahuje drobné odchýlky, ktoré ho odlišujú od ostatných. Aspekt originality handmade výrobkov umožňuje zákazníkom prejaviť ich individuálny štýl a odlišnosť.
2. Vysoká kvalita a trvanlivosť
Kvalitné handmade výrobky sú vyrábané starostlivo. Výrobcovia venujú veľkú pozornosť detailom a kvalite použitých materiálov. Takto vyrobené produkty majú často dlhšiu životnosť a lepšiu kvalitu ako sériovo strojmi vyrábané predmety, ktoré sú často vyrobené s cieľom vyrobiť veľa a lacno. Samozrejme, treba odlišovať kvalitnú a nekvalitnú výrobu na oboch spomínaných stranách…
3. Personalizácia a prispôsobenie na mieru
Personalizácia je veľkou výhodou handmade produktov. Tvorcovia často ponúkajú možnosť prispôsobiť výrobok podľa želaní zákazníka – farby, vzory, veľkosti, materiály, značky a mená… Výsledkom je, že zákazník dostane výrobok, ktorý zodpovedá jeho vkusu a potrebám.
4. Vysoký podiel ručnej práce
Nemyslím, že rozhodujúce pre definíciu handmade je dôležité 100%-né vylúčenie použitia strojov – či už ide o ručné náradie, šijací či obrábací stroj alebo niečo iné. Za dôležité považujem zachovanie originality, jedinečnosti a jej dosiahnutie s vysokým podielom ručnej práce. A tu je možno najtenšia čiara medzi tým, čo je a nie je „handmade“.
5. Podpora miestnych remeselníkov, umelcov
Handmade produkty majú svoj význam nielen pre ľudí, ktorí si ich kupujú, ale aj pre širšiu spoločnosť. Zákazník ich kúpou priamo podporí lokálneho umelca či remeselníka. Takáto podpora je často kľúčová napríklad pre zachovanie remesla v regiónoch, kde je konkrétne remeslo dôležitou súčasťou kultúry a tradície.
6. Udržateľnosť
Výskumná správa nadácie Ellen MacArthur Foundation o cirkulárnej ekonomike uvádza, že globálny módny priemysel prichádza o zhruba 500 miliárd dolárov ročne kvôli neefektívnemu nakladaniu s oblečením vrátane nepredaných zásob. Predstavte si, ako veľká môže byť kopa oblečenia v hodnote 500 miliárd dolárov… Áno, táto kopa je následne buď zlikvidovaná, alebo končí na skládke. Ná výrobu tejto kopy boli neefektívne spotrebované zdroje surovín a energie s následnou enviromentálnou stopou.
A teraz späť k handmade tvorcom. Ako sa na tejto kope podieľajú oni? Jedným z pozitívnych aspektov handmade tvorby je práve udržateľnosť. Čo viac dodať…